این مقاله زیرمجموعهای از صفحهی آموزش فیزیک با نقشه راه کلاسلی است.
اندازهگیری و دقت وسیلههای اندازهگیری
مقدمه
در این درس به بررسی مفهوم اندازهگیری، دقت و عوامل موثر بر آن در هنگام استفاده از ابزارهای مختلف میپردازیم.
اهمیت اندازهگیری
اندازهگیری اولین قدم برای بررسی هر پدیدهی فیزیکی است. برای این کار به کمیتهای فیزیکی و ابزارهای اندازهگیری نیاز داریم.
دقت اندازهگیری
هیچ گاه اندازهگیری بدون خطا نیست.
عوامل موثر بر دقت اندازهگیری
- دقت وسیلهی اندازهگیری: هر وسیلهای دقت خاص خود را دارد. به عنوان مثال، دقت خطکش میتواند میلیمتر یا سانتیمتر باشد.
- مهارت شخص آزمایشگر: مهارت در خواندن اعداد، قرارگیری در زاویهی مناسب و تجربهی کافی در استفاده از ابزار، بر دقت اندازهگیری تاثیرگذار است.
- تعداد دفعات اندازهگیری: تکرار اندازهگیری و محاسبهی میانگین نتایج، خطا را کاهش میدهد.
نکات مهم
- دقت ابزارهای مدرج برابر با کمینهی درجهبندی آنها است.
- در ابزارهای دیجیتالی، دقت برابر با یک واحد از آخرین رقم خوانده شده است.
- برای افزایش دقت اندازهگیری باید از وسیلهای با دقت بالا، شخص با مهارت کافی و تکرار اندازهگیری استفاده کرد.
فعالیت
طراحی و اجرای آزمایشی برای اندازهگیری جرم و حجم یک قطره آب با توجه به نکات ذکر شده در درس.
راهکارهای افزایش دقت در اندازهگیری جرم و حجم یک قطره آب:
- استفاده از ترازوی دیجیتالی با دقت بالا
- استفاده از استوانهی مدرج با قطر کم
- تکرار اندازهگیری و محاسبهی میانگین
- دقت در برداشتن قطرات آب با حجم مشابه
نتیجهگیری
با در نظر گرفتن نکات و راهکارهای ارائه شده در این درس، میتوان دقت اندازهگیری را تا حد قابل قبولی افزایش داد.
نکات تکمیلی
- در این خلاصه سعی شده است تا به مهمترین نکات درس اشاره شود. برای مطالعهی جزئیات بیشتر، به کتاب درسی مراجعه کنید.
- در فعالیت مربوط به اندازهگیری جرم و حجم یک قطره آب، میتوان از روشهای مختلفی استفاده کرد. خلاقیت و ابتکار در طراحی آزمایش، به افزایش دقت و کارایی آن کمک میکند.
منابع
- کتاب درسی علوم تجربی پایهی هفتم
- وبسایتهای آموزشی
کلمات کلیدی
- اندازهگیری
- دقت
- خطا
- وسیلهی اندازهگیری
- مهارت
- تکرار
- میانگین
جهت دریافت کامل این دورهی آموزشی لطفاً به صفحات آموزش فیزیک دهم ریاضی و آموزش فیزیک دهم تجربی مراجعه فرمایید.
کلاسلی آمادهی دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی است.